Projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych tworzy i adaptuje do określonych warunków koncepcje gier, animacji lub aplikacji multimedialnych. W tym celu przygotowuje m.in.: scenariusz i dokumentację projektową
3 gier, animacji lub aplikacji multimedialnych, definiuje założenia związane z docelowym użytkowaniem i współpracuje z zespołem realizującym projekt.
Opis pracy
Projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych to zawód o bardzo szerokim zakresie kompetencji i wykonywanych zadań. Dlatego osoby pracujące w tym zawodzie najczęściej specjalizują się w określonej dziedzinie, np. grach, animacjach lub aplikacjach multimedialnych. Specjalizacje te są na tyle szerokie, że w praktyce każda z nich może występować jako oddzielne stanowisko pracy.
Projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych dba o stworzenie spójnej koncepcji aplikacji multimedialnej, animacji lub gry, na którą składa się koncepcja estetyczna
5 i funkcjonalna
6. Głównymi wytycznymi dla projektanta aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych są potrzeby grupy odbiorczej, specyfika wykorzystywanych nośników technologicznych
13 oraz platformy dystrybucji, na której produkt będzie funkcjonował.
Projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych weryfikuje poszczególne etapy realizacji projektu i elementy składające się na aplikacje multimedialne, animacje i gry komputerowe (graficzne, funkcjonalne i techniczne). Projektant czuwa, aby projekt był realizowany w ramach czasowych określonych w harmonogramie, dopasowuje narzędzia do mogących się pojawić zmian w budżecie i harmonogramie, tworzy i prowadzi dokumentację projektową.
Ponadto w praktyce projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych pełni również rolę kierownika projektu informatycznego. Dzieje się tak zazwyczaj w małych firmach zajmujących się tworzeniem gier komputerowych, aplikacji multimedialnych i animacji.
Sposoby wykonywania pracy
Wstępnym efektem pracy projektanta aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych jest dokument dotyczący wizji projektu, który zawiera opis pomysłu na grę, aplikację czy animację multimedialną. Opis taki zawiera informacje o grupie docelowej i technologii gry, aplikacji czy animacji. W dalszej kolejności wykonywany jest szczegółowy opis tych elementów. Na jego podstawie projektant tworzy szczegółowy scenariusz, wskazujący zespołowi projektowemu składającemu się z copywriterów
2, grafików, animatorów, programistów, level designerów
9 kluczowe elementy wykorzystywane podczas realizacji produktu końcowego. Scenariusz zawiera merytoryczne i techniczne aspekty realizowanych projektów. Każdy z trzech wymienionych dokumentów (tj. wizja, opis elementów i scenariusz) konsultowany jest ze zleceniodawcą.
Do obowiązków projektanta aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych należy w szczególności:
- stworzenie koncepcji produktu zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i estetycznym,
- weryfikowanie warunków realizacji produktu pod względem formalnym i budżetowym,
- zdobywanie informacji od klienta, przełożonego lub zespołu o celach dotyczących przekazu produktu multimedialnego
14,
- weryfikowanie pracy zespołu realizującego projekt,
- dbałość o spójność przebiegu procesu realizacji z założeniami początkowymi,
- dbanie o efekt estetyczny i funkcjonalny aplikacji, animacji lub gry komputerowej,
- dostosowanie założeń projektowych do możliwości produkcyjnych zespołu oraz założonego budżetu.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w sekcjach: 3.1. Zadania zawodowe oraz 3.2. i 3.3. kompetencje zawodowe.
Warunki pracy
Projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych swoją pracę z reguły wykonuje stacjonarnie – w siedzibie firmy. Pracuje w pomieszczeniach biurowych, zwykle klimatyzowanych, przy oświetleniu dziennym lub sztucznym. Pomieszczenia te mogą mieć charakter otwartych przestrzeni, gdzie pracuje wiele osób (open space) lub pojedynczych pokoi. Część prac związanych z podjęciem ustaleń, czy omówieniem szczegółów projektu, może realizować również w siedzibie klienta (zleceniodawcy).
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.1. Możliwości podjęcia pracy w zawodzie.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia pracy
Projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych w pracy wykorzystuje sprzęt komputerowy, m.in.:
- komputer ze specjalistycznym oprogramowaniem (np.: projektowym graficznym, służącym do prototypowania gier, modelowania 3D, edycji filmów i animacji) oraz biurowym, takim jak edytor tekstów czy arkusze kalkulacyjne,
- drukarkę,
- skaner,
- urządzenia, na które jest przeznaczona aplikacja, animacja lub gra, takie jak np. smartfon, monitor dotykowy, podłoga interaktywna itp.,
- skaner 3D,
- konsole do gier wraz z kontrolerami,
- tablet graficzny.
Dodatkowo, ze względu na możliwość wykonywania pracy w sposób zdalny, może wykorzystywać programy do komunikacji zdalnej oraz wideokonferencji.
Organizacja pracy
Czas pracy projektanta aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych związany jest z fazami realizacji projektu i często bywa nienormowany.
Projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych pracuje w zespole projektowym. Współpracuje także ze zleceniodawcą lub przełożonym zlecającym projekt do realizacji. Nieodzownym elementem pracy projektanta aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych są spotkania, podczas których podejmowane są ustalenia i omawiane są kwestie związane z postępem realizowanego projektu i jego zgodności z założeniami początkowymi.
Część, ale nie całość obowiązków projektant może wykonywać w formie telepracy.
Projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, ze względu na specyfikę pracy, zwykle pracuje wewnątrz firmy. Zdarza się, że pracuje jako freelancer lub prowadzi jednoosobową działalność, ale ma to miejsce jedynie przy niektórych projektach.
Zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo pracy człowieka
Wykonując zawód projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, należy liczyć się z zagrożeniami dla zdrowia, wynikającymi z długiego czasu spędzanego przed ekranem monitora. W konsekwencji, osoby pracujące w zawodzie projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych mogą borykać się z:
- bólami kręgosłupa,
- wadami postawy,
- zwyrodnieniami kręgów szyjnych,
- zespołem cieśni nadgarstka,
- chorobami układu krążenia,
- pogorszeniem wzroku.
Należy także uwzględnić czynnik stresu, który wynika z dużej odpowiedzialności za funkcjonowanie produktu oraz pracy pod presją czasu (krótkie terminy oddania projektu). Czynnikami uciążliwymi i szkodliwymi oraz zagrożeniami mogą być ponadto:
- podwyższony poziom hałasu podczas pracy w pomieszczeniu, w którym stoi wiele urządzeń elektronicznych,
- czynniki biologiczne – przy słabej wentylacji pomieszczeń.
Wymagania psychofizyczne
Dla pracownika wykonującego zawód projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych ważne są:
w kategorii wymagań fizycznych
- sprawność układu kostno-stawowego,
- duża sprawność narządu wzroku,
- duża sprawność narządu słuchu;
w kategorii sprawności sensomotorycznych
- rozróżnianie barw,
- widzenie stereoskopowe,
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- spostrzegawczość,
- zręczność rąk,
- zręczność palców;
w kategorii sprawności i zdolności
- uzdolnienia artystyczne,
- zdolność koncentracji uwagi,
- podzielność uwagi,
- dobra pamięć,
- wyobraźnia przestrzenna,
- rozumowanie logiczne,
- predyspozycje do długotrwałej pracy w pozycji siedzącej,
- wyobraźnia i myślenie twórcze;
w kategorii cech osobowościowych
- zdolność pracy w szybkim tempie,
- łatwość przechodzenia z jednej czynności do drugiej,
- samokontrola,
- zdolność podejmowania szybkich i trafnych decyzji,
- zdolność do współdziałania,
- zdolność podporządkowania się,
- samodzielność,
- zdolność pracy w warunkach monotonnych,
- kreatywność,
- wytrwałość i cierpliwość,
- inicjatywność,
- zdolność przekonywania,
- dokładność,
- ciekawość,
- zorganizowanie,
- poczucie estetyki.
Więcej informacji znajduje się w sekcjach: 3.4. Kompetencje społeczne; 3.5. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu.
Wymagania zdrowotne
Do wykonywania pracy w zawodzie projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych wymagane są:
- ogólna sprawność ruchowa rąk oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- wytrzymałość na długotrwałą pracę przy monitorach ekranowych, wpływająca na kondycję kręgosłupa, układ krążenia, stawy, a także wzrok,
- wytrzymałość na stres wynikający z dużej zależności stopnia realizacji projektu od zespołu projektowego, co w efekcie może prowadzić do zaburzeń pracy serca, układu pokarmowego, bezsenności, depresji,
- sprawność narządu wzroku w zakresie prawidłowego odróżniania barw i kształtów,
- sprawność narządów mowy oraz dobry słuch w zakresie komunikowania się z zespołem projektowym i klientem/zleceniodawcą.
Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu jest poważna wada wzroku i słuchu, której nie da się skorygować.
WAŻNE:
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.4. Możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.
Wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Pracodawcy, rekrutując specjalistów w zawodzie projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych, preferują osoby z wykształceniem wyższym I i II stopnia zarówno po kierunkach technicznych (informatyka i pokrewne), jak i po studiach humanistycznych, społecznych czy artystycznych.
Wymagania do pracy w zawodzie nie są sformalizowane, dlatego głównym kryterium przy rekrutacji są umiejętności praktyczne, związane m.in. z procesami projektowania aplikacji i gier oraz umiejętności związane z prowadzeniem projektów.
Tytuły zawodowe, kwalifikacje i uprawnienia niezbędne/preferowane do podjęcia pracy w zawodzie
Dodatkowymi atutami przy zatrudnianiu projektanta aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych są:
- ukończone kursy w zakresie programowania w wybranym języku,
- ukończone kursy w zakresie projektowania doświadczenia użytkownika
4 (UX – user experience),
- ukończone kursy z zakresu kreatywnego pisania
8,
- certyfikaty i świadectwa potwierdzające znajomość metodyki prowadzenia projektów (Agile, SCRUM),
- certyfikat potwierdzający znajomość języka angielskiego.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.2. Instytucje oferujące kształcenie, szkolenie i/lub potwierdzanie kompetencji w ramach zawodu.
Możliwości rozwoju zawodowego i awansu
Najczęstszą ścieżką rozwoju zawodowego w zawodzie projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych jest rozwój od stanowiska specjalistycznego lub pomocniczego (np. grafik, level designer, tester
18, projektant UX) poprzez pomocnika projektanta, projektanta realizującego projekty pod nadzorem aż do samodzielnego projektanta.
Szeroki zakres zadań zawodowych powoduje, że osoby na stanowiskach powiązanych z tym zawodem często muszą się dokształcać z różnorodnej tematyki, od prowadzenia projektów do nowych rozwiązań z zakresu stosowanych technologii. Jednocześnie bardzo duże zróżnicowanie wielkości firm, w których pracują osoby wykonujące zawód projektanta aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych sprawia, że ścieżka awansu może być bardzo zróżnicowana.
Poza ścieżką rozwoju opisaną powyżej rozwój zawodowy może obejmować przesunięcia poziome w strukturze organizacji (np. projektant przechodzący na stanowiska sprzedażowe, marketingowe lub administracyjne). Nierzadko występują także sytuacje, kiedy ścieżka awansu jest de facto zamknięta (w bardzo małych studiach zatrudniających po kilka osób, które stanowią dużą część branży tworzenia aplikacji multimedialnych, animacji i gier). Możliwości rozwoju zawodowego i awansu obejmują zarówno rynek lokalny, jak i zagraniczny.
Możliwości potwierdzania kompetencji
Obecnie (2018 r.) w zawodzie projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych nie ma możliwości potwierdzania kompetencji zawodowych zarówno w edukacji formalnej, jak i pozaformalnej.
Formą poświadczenia kompetencji przydatnych do wykonywania zawodu projektanta aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych są dyplomy ukończonych studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych w zakresie projektowania gier i aplikacji.
Kompetencje z zakresu tworzenia i adaptowania aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych można również poświadczać w systemie pozaformalnym, uzyskując certyfikaty po ukończeniu specjalistycznych kursów, potwierdzające np. znajomość metodyki prowadzenia projektów i umiejętność posługiwania się specjalistycznymi programami.
Dodatkowymi atutami przy zatrudnieniu w tym zawodzie są:
- udokumentowane doświadczenie na identycznym lub pokrewnym stanowisku pracy, w tym zebrane w portfolio: uzyskane nagrody i wyróżnienia branżowe, referencje,
- posiadanie zaświadczeń o ukończeniu specjalistycznych kursów i szkoleń związanych z projektowaniem aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych i i/lub certyfikatów potwierdzających uzyskane umiejętności,
- ukończenie kursów z zakresu konkretnych, wskazanych przez pracodawcę, programów do projektowania aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych,
- certyfikaty potwierdzające znajomość języka angielskiego na różnych poziomach zaawansowania.
Więcej informacji można uzyskać w Bazie Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Osoba zatrudniona w zawodzie projektant aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych może rozszerzać swoje kompetencje zawodowe w zawodach pokrewnych:
Nazwa zawodu pokrewnego
zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności
|
Kod zawodu
|
Grafik komputerowy multimediów
|
216602
|
Specjalista ds. animacji multimedialnych
|
216606
|
Architekt stron internetowych
|
251301
|
Projektant komputerowych aplikacji użytkowych
|
251302
|
Specjalista do spraw stron internetowych, internetu i intranetu
|
251303
|