Lp.
|
Nazwa pojęcia |
Definicja
|
Źródło
|
1. |
Aktywne słuchanie |
Narzędzie stosowane podczas rozmowy. Charakteryzuje się okazywaniem rozmówcy szacunku, akceptacji. Powstrzymywanie się od ocen, rad.
|
Kurcz I., Skarżyńska K. (red.): Słownik psychologii, Wyd. I. Wyd. Scholar, Warszawa 2002
|
2. |
Asertywna komunikacja |
Komunikacja, która opiera się na postawie odznaczającej się wyrażaniem swojego zdania, ukazywaniem emocji. Warunkiem jest zachowanie granic nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych i uległych.
|
Kurcz I., Skarżyńska K. (red.): Słownik psychologii, Wyd. I. Wyd. Scholar, Warszawa 2002
|
3. |
Autoanaliza, autorefleksja |
Zdolność do rozpatrywania własnych przeżyć, czynów, analiza własnych zachowań, by dostrzec często niezauważane motywy swoich działań.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
Brzeziński J., Chyrowicz B., Poznaniak W., Toeplitz- -Wiśniewska M.: Etyka zawodu psychologa. PWN, Warszawa 2008; Czabała J.C.: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa 2002
|
4. |
Choroba psychiczna |
Sklasyfikowany zespół zachowań, postaw myśli i emocji trwający przez określony czas, spełniający kryteria zawarte w ICD lub DSM.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
Pużyński S.: Choroba psychiczna – problemy z definicją oraz miejscem w diagnostyce i regulacjach prawnych. „Psychiatria Polska” nr 3/2007
|
5. |
Diagnoza |
Opis funkcjonowania psychicznego człowieka, zawierający:
- opis mechanizmów wyjaśniających obszary problematycznego funkcjonowania,
- określenie pozytywnych i negatywnych właściwości psychicznych,
- wskazówki do dalszego funkcjonowania,
- prognozy na przyszłość.
|
Brzeziński J., Chyrowicz B., Poznaniak W., Toeplitz- -Wiśniewska M.: Etyka zawodu psychologa. PWN, Warszawa 2008; Czabała J.Cz.: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa 2002
|
6. |
Diagnoza nozologiczna (inaczej diagnoza objawowa lub kierunkowa) |
Rodzaj diagnozy, która potwierdza lub wyklucza daną chorobę poprzez badanie występowania lub nie jej objawów.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
Kowalik S., Brzeziński J.: Diagnoza kliniczna. W: Sęk H. (red.): Społeczna psychologia kliniczna. T. 2. Wyd. 4. PWN, Warszawa 2000
|
7. |
DSM V (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders - Diagnostyczny i statystyczny podręcznik zaburzeń psychicznych) |
Podręcznik z klasyfikacją zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, która została opublikowana 18 maja 2013 roku.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki, na podstawie: Kryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych DSM-5. Wyd. 5. Ezra Urban & Partners, Wrocław 2018
|
8. |
Formy psychoterapii |
Rodzaje psychoterapii wyróżniane ze względu na liczbę osób w niej uczestniczących łączące je relacje. Najczęstszymi formami psychoterapii są:
- psychoterapia indywidualna (opiera się na bezpośrednim kontakcie terapeuty z pacjentem),
- psychoterapia grupowa to cykl spotkań terapeuty z grupą osób, które łączy podobny problem,
- psychoterapia małżeńska – jest ona potrzebna, gdy w związku (niekoniecznie małżeńskim) pojawia się kryzys, z którym dane osoby nie potrafią sobie poradzić,
- psychoterapia rodzinna – uczestniczą w niej osoby z rodziny, których dotyczy jakiś problem.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Kratochvil S.: Podstawy psychoterapii. Zysk i S-ka, Poznań 2003.
|
9. |
Granice psychologiczne |
Przestrzeń, która oddziela człowieka od świata zewnętrznego oraz od innych ludzi. Służą do określania siebie oraz chronią przed intruzywnym zachowaniem innych ludzi. Granice określają osobę, jej możliwości, pragnienia, odczucia i relacje z innymi ludźmi.
|
Collins A.: Mowa ciała. Co znaczą nasze gesty? Oficyna Wydawnicza RYTM, Warszawa 2002
|
10. |
ICD-10 (International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems) |
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych ICD-10 – międzynarodowy system diagnozy nozologicznej używany w Europie.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://www.psychologia.edu.pl/slownik/id.icd-10/i.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
11. |
Interwencja terapeutyczna |
Praktyczna umiejętność odnoszenia się do treści wypowiadanych przez pacjenta w taki sposób, aby wywołać w nim refleksję i wzbudzić motywację do zmiany.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Czabała J.C.: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa 2002
|
12. |
Komunikat niewerbalny |
Główne źródło informacji o emocjach i uczuciach, uzupełniające, podkreślające to, co przekazujemy za pomocą słów; komunikat niewerbalny, uśmiech czy gest, ton głosu. Dzięki sygnałom niewerbalnym możemy wzmocnić przekaz słowny, uczynić go bardziej czytelnym dla odbiorcy.
|
Cz. Matusewicz: Komunikacja niewerbalna. „Przegląd Psychologiczny" nr 2/1979
|
13. |
Komunikat werbalny |
Przekaz słowny – mowa, która jest najbardziej złożonym, subtelnym i specyficznie ludzkim środkiem porozumiewania się. Słowa i ich znaczenia są podstawowym sposobem porozumiewania się.
|
Cz. Matusewicz: Komunikacja niewerbalna. „Przegląd Psychologiczny" nr 2/1979
|
14. |
Konstruktywna krytyka |
Rodzaj krytyki, która charakteryzuje się tym, że osoba krytykująca przedstawia lub sugeruje jednocześnie sposób lub sposoby rozwiązania problemu poddanego krytyce.
|
Król-Fijewska M.: Trening asertywności: scenariusz i wykłady. Instytut Psychologii Zdrowia PTP, Warszawa 1993
|
15. |
Kontrakt terapeutyczny |
Umowa między pacjentem a psychoterapeutą określająca warunki współpracy oraz przyjęty sposób leczenia w ramach rozpoczynanej psychoterapii.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://www.psychologia.edu.pl/slownik/id.kontrakt-terapeutyczny/i.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
16. |
Metapoziom rozumienia pacjenta |
Zgodnie z przedrostkiem „meta” – to wyższy, szerszy poziom rozumienia problemów pacjenta i jego funkcjonowania. W pracy psychoterapeuty chodzi o umiejętność spojrzenia na pacjenta z różnych perspektyw (narracja pacjenta, własne wrażenia i odczucia w relacji, wiedza teoretyczna i kliniczna, doświadczenie z innymi pacjentami) oraz zintegrowania tych perspektyw i sformułowania uogólnień oraz wniosków szczegółowych (synteza i analiza).
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
https://sjp.pwn.pl/sjp/meta;2567600.html
[dostęp: 31.10.2018]
|
17. |
Nurt psychoterapeutyczny (modalność) |
Kierunek psychoterapeutyczny oparty o daną teorię naukową. W Polsce istnieje obecnie 26 modalności, które można pogrupować w 7 większych grup w oparciu o podstawowy paradygmat teoretyczny:
- Humanistyczne
- Pracy poprzez ciało (body-work)
- Hipnoterapeutyczne i postericksonowskie
- Wywodzące się z psychoanalizy
- Integratywne
- Systemowe
- Poznawcze i behawioralne
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://www.psychoterapia-polska.org/modalnosci-czyli-kierunki-psychoterapii
[dostęp: 31.10.2018]
|
18. |
Opór |
Zjawisko odkryte i opisane przez psychoanalityków, którzy ujmują je jako wewnętrzną siłę przeciwdziałającą postępowi w psychoterapii, zmianie pacjenta, a także wszystko to, co zawarte jest w słowach czy działaniach, które utrudniają pacjentowi dostęp do nieświadomości.
|
Grzesiuk L. (red.): Psychoterapia. Teoria. ENETEIA, Warszawa 2005
|
19. |
Proces równoległy w superwizji |
Relacja pomiędzy superwizorem a superwizantem.
|
Berman E.: Superwizja psychoanalityczna: rozwój intersubiektywny. International Journal of Psychoanalysis, 2000
|
20. |
Przeciwprzeniesienie |
Znane też jako „przeniesienie zwrotne” – zjawisko, za sprawą którego terapeuta odpowiada na przeniesienie pojawiające się u pacjenta, jeden z mechanizmów obronnych.
|
Kurcz I., Skarżyńska K. (red.): Słownik psychologii, Wyd. I. Wyd. Scholar, Warszawa 2002
|
21. |
Przeniesienie |
Zjawisko występujące w procesie psychoterapii, w ramach którego pacjent/klient nieświadomie przelewa (przenosi) na terapeutę reakcje emocjonalne, których doświadczał wobec ważnych osób z własnego życia. Przeniesienie często „pobrzmiewa echem” relacji pacjenta/klienta z rodzicami lub innymi osobami, które odgrywały kluczową rolę w jego przeszłości. W rezultacie osoba będąca w procesie psychoterapii może czuć się np. zależna od terapeuty, może przeżywać uczucie wrogości, dystansu, nieufności, może doświadczać pociągu seksualnego, uwielbienia i wielu innych uczuć – bardziej związanych z własnymi przeszłymi doświadczeniami, niż z realnością tego, kim faktycznie jest terapeuta.
|
Kurcz I., Skarżyńska K. (red.): Słownik psychologii, Wyd. I. Wyd. Scholar, Warszawa 2002
|
22. |
Psychoanaliza |
Nurt psychologiczny zakładający, że o działaniu człowieka decydują różne nieświadome popędy, motywacje, siły, warunkujące postępowanie ludzkie. Większość z tych popędów człowiek nabywa w procesie socjalizacji.
|
Kozielecki J.: Koncepcje psychologiczne człowieka. Wydawnictwo ŻAK, Warszawa 2000
|
23. |
Psychoedukacja |
Podstawowa edukacja w zakresie zaburzeń psychicznych i emocjonalnych, np. uświadamianie pacjentowi i jego rodzinie, bliskim, czym jest choroba, na czym polega, jak sobie z nią radzić itd. Psychoedukacja jest ważnym elementem leczenia zaburzeń psychicznych, w swej zaawansowanej formie obejmuje również uczenie rodziny pacjenta pewnych umiejętności, sprzyjających jego powrotowi do zdrowia (np. radzenie sobie ze stresem, wiedza o lekach i ich podawaniu itp.).
|
http://www.psychologia.net.pl/slownik.php?level=193
[dostęp: 31.10.2018]
|
24. |
Psychoterapia |
Forma oddziaływań psychospołecznych, która ma na celu korektę zaburzeń przeżywania i zachowania, ma usunąć objawy i przyczyny choroby, w tym cechy osobowości powodujące zaburzenia przeżywania. Oddziaływania te, wpływające na stan czynnościowy narządów, przeżywanie i zachowanie poprzez zmianę procesów psychicznych chorego, są wywierane w relacji interpersonalnej między dwoma osobami lub w grupie, w której psychoterapeuta równocześnie leczy kilka osób.
|
Czabała J.C.: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa 2010
|
25. |
Psychoterapia egzystencjalna |
Nurt psychoterapeutyczny, który skupia się wokół trosk zakorzenionych w istnieniu człowieka. Terapia egzystencjalna opiera się na modelu psychopatologii, zgodnie z którym lęk i jego zaburzające życie skutki są reakcją na te troski ostateczne.
|
Yalom I.D.: Psychoterapia egzystencjalna. Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa 2008
|
26. |
Psychoterapia Gestalt |
Nurt psychoterapeutyczny, którego celem jest odblokowanie naturalnego procesu samoregulacji oraz przywrócenie jednostce poczucia odpowiedzialności za swoje życie. Terapia Gestalt nie ma poprzestawać jedynie na poszerzaniu świadomości, ale też ma prowadzić do konkretnych zmian życiowych, za które jednostka ma wziąć odpowiedzialność.
|
Chu V.: Psychoterapia Gestalt. Kanon, Warszawa 1994
|
27. |
Psychoterapia poznawczo-behawioralna |
Grupa terapii, w której różne formy terapii odwołują
się do wspólnych założeń teoretycznych, zgodnie z którymi objawy psychopatologiczne lub szerzej – dysfunkcjonalne zachowania i emocje jednostki – można wyjaśnić na podstawie teorii uczenia się i uwzględnienia mediacyjnej roli procesów poznawczych. Wspólne rozumienie celu terapii dotyczy skutecznej poprawy jakości życia pacjenta.
|
https://www.researchgate.net/publication/255620049_Psychoterapia_poznawczo-behawioralna_-_praktyka_oparta_na_badaniach_empirycznych
[dostęp: 31.10.2018]
|
28. |
Psychoterapia psychodynamicza |
Terapia oparta na założeniach teorii psychoanalizy, zgodnie z którą podstawą objawów chorobowych są nieświadome popędy. Wiedza na własny temat, świadome przekonana oraz motywy to pewna część wewnętrznej rzeczywistości psychicznej każdego z nas. Najczęściej zmiany zachodzące podczas terapii dotyczą sposobu przeżywania i myślenia, co w konsekwencji prowadzi do zmiany funkcjonowania.
|
Gabbard G.O.: Długoterminowa psychoterapia psychodynamiczna. WUJ, Kraków 2011
|
29. |
Psychoterapia systemowa |
Jedna z form terapii, jaką może wybrać osoba poszukująca pomocy. Podstawowym pojęciem w tym rodzaju terapii jest system (z greckiego: przedmiot stanowiący spójną całość). W terapii systemowej ważna jest neutralność terapeuty, aby każdy z członków systemu miał szanse przedstawić swoją alternatywną historię. W terapii systemowej zazwyczaj bierze udział większa liczba osób, które chcą poprawić funkcjonowanie swojej relacji.
|
Kratochvil S.: Podstawy psychoterapii. Zysk i S-ka, Poznań 2003.
|
30. |
Reaktywność temperamentalna |
Tendencja do intensywnego reagowania na bodźce wywołujące emocje, wyrażająca się w dużej wrażliwości i niskiej odporności emocjonalnej.
|
Strelau J.: Temperament jako regulator zachowania: z perspektywy półwiecza badań. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2006
|
31. |
Relacja terapeutyczna |
Wyrażanie i wzajemna wymiana uczuć oraz postaw w relacji pacjent–psychoterapeuta. Kształtuje się ona w trakcie spotkań psychoterapeutycznych i jest uznawana za najważniejszy element doświadczenia w procesie terapii.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Brzeziński J., Chyrowicz B., Poznaniak W., Toeplitz-Wiśniewska M.: Etyka zawodu psychologa. PWN, Warszawa 2008.
|
32. |
Setting terapeutyczny |
Umowa między pacjentem a psychoterapeutą określająca warunki współpracy oraz zasady formalne, dotyczące reguł kontaktu między klientem/pacjentem i terapeutą.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=150
[dostęp: 31.10.2018]
|
33. |
Sojusz roboczy |
Umowa pomiędzy terapeutą a pacjentem dotycząca celów terapii, zadań oraz relacji na poziomie terapeuta – pacjent.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
Gelso C.J., Hayes J.A.: Relacja terapeutyczna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004
|
34. |
Superwizja |
Spotkania psychoterapeuty z bardziej doświadczonym psychoterapeutą w celu uzyskania informacji zwrotnej na temat prowadzonego pacjenta. Superwizja obejmuje studia przypadków, styl pracy, metody, relację terapeutyczną. Jest niezbędną formą dokonalenia zawodowego każdego psychoterapeuty.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podst. Brzeziński J., Chyrowicz B., Poznaniak W., Toeplitz- -Wiśniewska M.: Etyka zawodu psychologa. PWN, Warszawa 2008; Czabała J.C.: Czynniki leczące w psychoterapii. PWN, Warszawa 2002
|
35. |
Tendencja suicydalna |
Tendencja samobójcza (z ang. suicidal ideation, od łac. suicidium, samobójstwo) – objaw psychopatologiczny definiowany jako występowanie u danej osoby myśli związanych z chęcią odebrania sobie życia.
|
Pużyński S., Rybakowski J., Wciórka J.: Psychiatria. Tom 2. Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010
|
36. |
Testy psychologiczne |
Narzędzia badawcze pozwalające na uzyskanie takiej próbki zachowań, które można przyjąć, że są wskaźnikiem interesującej dane badanie cechy. Testy psychologiczne powinny być obiektywne, znormalizowane, trafne, rzetelne, wystandaryzowane.
|
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie:
http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=787
[dostęp: 31.10.2018]
|
37. |
Uzależnienie |
Nabyty stan zaburzenia zdrowia psychicznego i fizycznego, który charakteryzuje się okresowym lub stałym przymusem wykonywania określonej czynności lub zażywania psychoaktywnej substancji chemicznej. Termin „uzależnienie” jest stosowany m.in. w odniesieniu do takich zaburzeń psychicznych, jak uzależnienie od narkotyków (narkomanii), leków (lekomanii), alkoholu (alkoholizmu), czy papierosów.
|
Mellibruda J., Sobolewska-Mellibruda Z.: Integracyjna psychoterapia uzależnień – teoria i praktyka. IPZ PTP, Warszawa 2006
|
38. |
Wypalenie zawodowe |
Stan występujący, gdy praca przestaje dawać satysfakcję, pracownik przestaje się rozwijać zawodowo, czuje się przepracowany i niezadowolony z wykonywanego zajęcia, które niegdyś sprawiało mu przyjemność. Jest to wynik stresu występującego na skutek przepracowania. Występuje najczęściej w zawodach wymagających intensywnych kontaktów z ludźmi, wśród psychologów, pedagogów, lekarzy, kierowców autobusu, nauczycieli, pielęgniarek i innych.
|
Tucholska S.: Christiny Maslach koncepcja wypalenia zawodowego: etapy rozwoju. „Przegląd Psychologiczny” nr 3/ 2001
|
39. |
Zaburzenia psychiczne |
Zaburzenia umysłowe związane ze schorzeniem organicznym mózgu, urazem mózgu, innym uszkodzeniem upośledzającym funkcjonowanie mózgu. Mogą mieć charakter pierwotny (choroby, uszkodzenia, które dotyczą tkanki mózgowej) bądź wtórny, jak w przypadku schorzeń układowych i zajęcia mózgu jako jednego z wielu narządów lub układów organizmu.
|
Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych, Rewizja 10 (Klasyfikacja ICD-10)
|