Sprawozdanie ze spotkania w grupie tematycznej ds. osób młodych bezrobotnych w ramach projektu "Podlaskie otwarte na młodych"

Spotkanie grupy tematycznej ds. młodych bezrobotnych odbyło się 31 maja 2016 r. w Białostockim Parku Naukowo-Technologicznym w ramach projektu „Podlaskie otwarte na młodych". Uczestniczyli w nim przedstawiciele instytucji rynku pracy i edukacji, którzy omawiali zagadnienia dotyczące osób młodych pozostających bez zatrudnienia. Warsztatowa forma spotkania umożliwiła wypracowanie rekomendacji mających na celu poprawę sytuacji młodych na rynku pracy.

Analizowano przyczyny bezrobocia oraz skutki braku aktywności zawodowej, podkreślając zróżnicowane podejścia do tej niejednorodnej grupy. Moderator przedstawił metody coachingowe, takie jak model GROW, oraz koncepcję koła życia zawodowego. Zwrócono uwagę na znaczenie emocji i komunikacji w pracy z młodzieżą oraz na potrzebę stałego kontaktu z psychologami i doradcami zawodowymi.

Istotne jest słuchanie potrzeb młodych oraz dostosowywanie oferty instytucji rynku pracy do ich oczekiwań. Ważne aspekty aktywizacji młodzieży obejmują równowagę między ich potrzebami a oczekiwaniami pracodawców oraz zmianę postaw społecznych od najwcześniejszych etapów edukacji. Na koniec akcentowano konieczność ciągłego dostosowywania systemu edukacji do zmieniającego się rynku pracy.

W dniu 31 maja 2016 r. w Transferowni Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego odbyło się spotkanie w grupie tematycznej ds. osób młodych bezrobotnych w ramach projektu „Podlaskie otwarte na młodych" Osi priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działania 2.4 Modernizacja publicznych i prywatnych służb zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie ich do potrzeb rynku pracy Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014-2020.

W spotkaniu udział wzięli m.in. przedstawiciele podmiotów zajmujących się problematyką młodzieży, w szczególności instytucji rynku pracy oraz podmiotów funkcjonujących w systemie edukacji, którzy zadeklarowali udział w grupie tematycznej ds. osób bezrobotnych.

Spotkanie miało charakter warsztatowy. Poprzez różne metody pracy, m.in. dyskusję moderowaną, burzę mózgów, tworzenie mapy myśli czy pracę w grupach wypracowywano zestaw rekomendacji na rzecz osób młodych bezrobotnych.

Uczestnicy spotkania, bazując na swoich doświadczeniach w pracy z osobami młodymi pozostającymi bez zatrudnienia, analizowali przyczyny bezrobocia oraz skutki braku aktywności zawodowej wśród tej grupy osób oraz określali działania zmierzające do poprawy sytuacji osób młodych na rynku pracy. Zważywszy na to, iż grupa młodych osób jest bardzo niejednorodna, zwrócono uwagę na konieczność stosowania zróżnicowanych metod pracy i uelastycznienia oferty skierowanej do tych osób.

Moderator spotkania, korzystając z własnych doświadczeń i dobrych praktyk w pracy z osobami młodymi, zaprezentował metody coachingowe w pracy z osobami młodymi nieaktywnymi zawodowo i zachęcał uczestników spotkania do ich zastosowania. Zaprezentowano model GROW oparty na wyznaczeniu celu działania, osadzeniu obranego celu w rzeczywistości, przeanalizowaniu różnych możliwości działania oraz określeniu czynności, które należy wykonać, aby wyznaczony na początku cel został zrealizowany. Kolejnym narzędziem pomocnym podczas pracy z osobami młodymi jest model koła życia zawodowego, który koncentruje się na wybranych elementach życia zawodowego, wymagających poprawy, dążąc do uzyskania równowagi pomiędzy wszystkimi elementami koła.  

Na spotkaniu szczególnie podkreślano, iż w tej grupie osób dużą rolę odgrywają emocje i sposób zarządzania nimi. Dlatego najważniejszym elementem w pracy z osobami młodymi jest właściwa komunikacja z nimi i sposób motywowania ich do działania, m.in. przez stały kontakt i pracę ze specjalistami, w szczególności z psychologiem oraz doradcą zawodowym. Niezbędna jest także chęć współpracy pracowników instytucji rynku pracy z osobami młodymi i aktywne słuchanie ich potrzeb oraz oczekiwań.

Ważnym aspektem w aktywizacji osób młodych jest zrównoważenie ich potrzeb i oczekiwań oraz oczekiwań pracodawców, zmiana postaw społecznych osób młodych od najwcześniejszych etapów edukacji oraz ciągłe dostosowywanie systemu edukacji do zmieniającego się rynku pracy.